پرسش و پاسخ – خدمات پرداخت الکترونیک

شماره مشتری شماره 10 رقمی است که در زمان افتتاح حسابهای متمرکز به مشتری اختصاص می‌یابد و می توان با مراجعه به خودپردازهای بانک ملی و گرفتن مانده حساب و یا مراجعه به شعب از شماره مشتری خود آگاهی یافت.

در این صورت مشتری می‌‌بایستی تقاضای کتبی خود را مبنی بر Lock شدن دستگاه به یکی از شعبه های بانک ارائه نماید و در آن شماره سریال دستگاه و عدد 7 رقمی مشاهده شده روی دستگاه‌ را به شعبه اعلام نماید.

1- دستگاه رمزیاب را با فشردن کلید play ( کلیدی که علامت مثلث دارد ) روشن کنید.

2- کد pin دستگاه (کد4 رقمی) را وارد نمایید تا کلمه apply ظاهر شود.

3- کلید play را به مدت 2 ثانیه فشار دهید تا علامت ” New Pin” ظاهر شود.

4- pin جدید 4 رقمی مورد نظر را وارد کرده و سپس برای تائید، آن را دوباره وارد نمایید.

قیمت فروش سفته برای هر یک میلیون تومان برابر هزار تومان می‌باشد که روی سفته ثبت شده است.

انتقال وجه تا سقف 30,000,000 ریال در هر روز امکان پذیر است.

معمولاً در این حالت کارت توسط دستگاه ضبط می شود و مشتری باید با کارت خود صبح روز بعد به همان شعبه مراجعه کند. ولی اگر می ترسد کارت از دستگاه بیرون آید و کسی سوء استفاده کند، می تواند کارت را مسدود کند.

زیرا کارت مورد نظر به دلیل قرار گرفتن در میدان های مغناطیسی خراب شده و باید کارت جدید تقاضا شود.

در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) می باشند، می توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانکها اقدام نمایند.  سامانه یاد شده به مشتریان یک بانک این امکان را می دهد که با مراجعه به شعبه های بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک، حواله هایی با مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند.  با توجه به امکان صدور حواله الکترونیکی بین بانکی از طریق اینترنت (سبا)، مشتری نیاز به مراجعه به شعب بانک را نیز نخواهد داشت. البته انتقال ساتنا از طریق سبا تا سقف پانصدمیلیون ریال در هر روز انجام می شود. اما انتقال ساتنا در شعبه محدودیت ندارد.  حواله های ساتنا بدون محدودیت جغرافیایی و بین شهرهای مختلف، طی روز انجام می شوند.  مشتریان دارای حساب در بانک ملی ایران برای صدور حواله های ساتنا می توانند به یکی از شعبه های این بانک مراجعه نموده و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک (سبا) با در اختیار داشتن شماره حساب شبای بانک مقصد این عملیات را انجام دهند.  شماره حساب شبای هر بانک صرفاً از سوی همان بانک ارائه می گردد.

در ساتنا تسویه حساب و واریز به حساب مشتری بصورت تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می شود و سرعت نسبتاً قابل قبولی دارد که بین 2 ثانیه الی 20 دقیقه (در بانکهای گوناگون، این مدت زمان متفاوت است.) در پایا تسویه حساب و واریز به حساب مقصد با تاخیر و در ساعتهای مشخصی و به صورت دسته ای می باشد و حتی ممکن است تا آخر وقت اداری طول بکشد. در سامانه سبا : سقف انتقال وجه از طریق پایا حداقل یک ریال و حداکثر 150 میلیون ریال و طی سه مرحله 50 میلیون ریالی ، اما از طریق ساتنا حداقل 150 میلیون ریال و در مجموع تا سقف حداکثر 500 میلیون ریال انجام می شود. در شعبه : سقف انتقال وجه از طریق پایا حداقل یک ریال و حداکثر نامحدود، اما از طریق ساتنا حداقل 150 میلیون ریال و حداکثر نامحدود انجام می شود.

سوالات متداول به شما کمک نکرد ؟

در این بخش میتوانید راههای تماس با ما را بیابید.

ساتنا چیست؟

ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آنی می باشد. ساتنا سامانه ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنشهای بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می دهد. به عبارت دیگر حواله الکترونیکی پول از یک حساب در یک بانک به حساب دیگر در بانک دیگر.

آیا در روزهای تعطیل ساتنا و پایا کار می کنند؟

خیر- چون ساتنا و پایا از طریق بانک مرکزی انجام می شوند، در روزهای تعطیل قطع می باشند.

آیا انتقال وجه از طریق پایا یا ساتنا کارمزد دارد؟

خیر

جهت دریافت شناسه شبا از طریق پیام کوتاه باید چه کرد ؟

لازم است از طریق موبایل یک پیام کوتاه در قالب زیر از سوی متقاضی به شماره 20008018 ارسال گردد. چند دقیقه بعد از ارسال پیام، پاسخ به همراه کد شبای درخواستی برای مشتری بصورت پیام کوتاه ارسال می شود. فرمت ارسال پیام کوتاه: برای دریافت کد شبای حساب سپرده: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد صفر – مثال: 0301436204006 0 برای دریافت کد شبای حساب تسهیلات: شماره حساب سیبا + فاصله + عدد یک – مثال: 0301436204006 1